Taalgebruik &-attitude dove jongeren

Onderzoek naar het taalgebruik en de taalattitudes van dove gebarentalige jongeren in Vlaanderen: de invloed van International Sign op de Vlaamse Gebarentaal

Met de toegenomen mobiliteit en internationale interacties vermoeden we dat de Vlaamse Gebarentaal (VGT) van jongeren tussen 16 en 30 jaar steeds vaker door International Sign (IS) wordt beïnvloed. Daarom zullen we de komende vier jaar onderzoek doen naar het dagelijkse taalgebruik en de taalattitudes van dove gebarentalige jongeren tussen 16 en 30 jaar in Vlaanderen. Daarbij zullen we specifiek kijken naar de invloed van International Sign op de Vlaamse Gebarentaal. Daarnaast willen we graag te weten komen hoe jongeren kijken naar enerzijds de VGT, en anderzijds (de invloed van) IS. Door taalgebruik en taalattitudes om te zetten in theoretische kennis, willen we niet alleen het taalinzicht vergroten, maar ook het taalbewustzijn bij jonge dove gebarentaligen versterken.

In ons onderzoek naar de invloed van IS op VGT willen we begrijpen hoe en in welke mate International Sign de Vlaamse Gebarentaal beïnvloedt. We zullen onderzoeken of IS invloed heeft op het lexicon en/of de grammatica van de VGT. Daarnaast willen we bepalen wanneer, met wie en in welke context, bijvoorbeeld tijdens online communicatie of fysieke evenementen, deze invloed wordt vastgesteld, en hoe frequent deze invloed voorkomt. We willen begrijpen of de invloed van IS incidenteel of geïntegreerd is in het dagelijkse gebruik van VGT.

Verder willen we onderzoeken welke plaats en rol Vlaamse dove jongeren toekennen aan het Engels, het Nederlands, VGT en IS in hun persoonlijke taalportret. Dit doen we door de visuele methode van taalportretten toe te passen, waarbij deelnemers hun taalervaringen en de rol van verschillende talen visueel weergeven door middel van kleuren, labels en een combinatie van visuele en tekstuele elementen.

Daarnaast richten we ons op de taalattitudes van Vlaamse dove jongeren ten opzichte van VGT en IS. We willen weten in hoeverre jongeren de invloed van IS op VGT herkennen en hoe zij deze invloed waarnemen. Daarbij onderzoeken we hoe jongeren tegenover de integratie van IS-elementen in VGT staan. We willen ook begrijpen hoe ze VGT in hun dagelijkse leven gebruiken, welke waarde ze eraan hechten en hoe zij de invloed van IS in VGT ervaren. Tot slot willen we nagaan of de houding van jongeren ten opzichte van IS-invloed contextafhankelijk is, bijvoorbeeld of hun mening verandert afhankelijk van de context waarin IS-elementen worden gebruikt. Om deze vragen te beantwoorden, combineren we groepsdiscussies met video-analyses. We tonen fragmenten uit eerder verzamelde data om reacties uit te lokken en nemen een enquête af om het gebruik van gebaren en hun contextuele toepassing te onderzoeken. Tegelijkertijd peilen we ook via die weg naar de houding van jongeren ten opzichte van VGT en IS.

Met dit onderzoek hopen we niet alleen het gebruik van VGT en IS door jongeren beter te begrijpen, maar ook bij te dragen aan een bewuster en doordachter taalgebruik onder Vlaamse dove jongeren.