Tweetalig onderwijs

Bij het VGTC geloven we sterk in het belang van twee- en meertalig opgroeien, en daaraan gekoppeld tweetalig inclusief onderwijs in Nederlands en Vlaamse Gebarentaal. Alle dove kinderen hebben immers recht op meertalig onderwijs in hun eigen gebarentaal en geschreven taal. Tweetalig onderwijs biedt kansen om kennis te maken met beide werelden en beide talen te verwerven: zowel het Nederlands als de Vlaamse Gebarentaal. Ook voor broers en zussen van dove kinderen en voor horende kinderen van dove ouders is tweetalig onderwijs in Nederlands en Vlaamse Gebarentaal belangrijk en zinvol. Bovendien biedt tweetalig opgroeien een meerwaarde voor alle leerlingen.

Om basisscholen die willen starten met tweetalig onderwijs te kunnen ondersteunen, werd in opdracht van de Vlaamse Overheid, Departement Onderwijs & Vorming een grondig wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd. Verschillende mogelijke organisatievormen werden tegen elkaar afgewogen en kennis over didactiek VGT werd verzameld. Op die manier is er een stevige basis om de jarenlange vraag van de dovengemeenschap naar tweetalig onderwijs waar te maken. 

Het onderzoek leidde onder andere tot een startersgids voor scholen kleuter- en lager onderwijs, die de nodige basisinformatie voorziet en inzicht biedt in de randvoorwaarden voor kwalitatief tweetalig inclusief onderwijs. Daarnaast bevat de gids een praktisch stappenplan met concrete tips om scholen te begeleiden bij de implementatie van dit type basisonderwijs. Het geeft ze de kans om gefundeerd te starten en daarna stapsgewijs te groeien. Download hieronder de complete startersgids. Verdere gedetailleerde informatie vind je in het wetenschappelijk onderzoeksrapport onderaan of op onze pagina Publicaties.

Bij dit onderzoek dat werd uitgevoerd door Marieke Kusters en dr. Beatrijs Wille waren KU Leuven, Universiteit Gent, Arteveldehogeschool en het VGTC betrokken. De verschillende partners delen in de toekomst graag expertise of bieden begeleiding aan in hun proces naar tweetalig onderwijs. Het VGTC beantwoordt graag vragen, biedt advies of opvolging, of verwijst indien gewenst graag door naar relevante partners. Samen zetten we ons in om van tweetalig inclusief onderwijs een succes te maken voor alle partijen: kinderen, leerkrachten, scholen en ouders.

Wens je hieromtrent contact op te nemen met ons, vul dan het onderstaande contactformulier in.